KIA er plug-in hybridbilernes
nummer ét i Danmark, og den position styrker
fabrikken, der fortsat som den eneste giver kunderne
7 års garanti på deres modeller, yderligere med den
nye stationcar-version af den populære Ceed model.
Vi har prøvekørt den nye Ceed
SW plug-in hybrid i den såkaldte Upgrade udgave, og
kan fastslå, at netop den kombination – plug-in og
SW – er ideel i det danske stationcarland. Rigtig
mange danskere kører stationcars, om end de højere
SUV/crossovere tager stadig større bidder af kagen,
men stationcars har deres fordele, og de er godt
pakket ind i Ceed SW.
Kørselsmæssige fordele
Drivlinen er principiel
identisk med den, som vi for nylig har prøvet i
Hyundai Ioniq forklædning. Men bilerne er
væsensforskellige, de ser forskellige ud,
affjedringen er forskellig sat op, og så har
SW-udgaven også kørselsmæssigt en fordel, som måske
især har betydning for den bilejer, der kører
længere ture og fortrinsvis udnytter den elektriske
drivline til bykørsel.
Grunden er den enkle, at en
stationcar har et større udhæng bagtil – Ceed SW
måler 4,61 meter i længden og derved skubbes
tyngdepunktet længere bagud, hvilket giver en mere
stabil kørsel ved høj fart. Det er marginalt, men
ikke uden betydning i en kritisk situation.
Forbedret balance
I forvejen lukrerer
plug-in’en på en bedre vægtbalance, alene fordi det
117 kg tunge batteri er monteret bagude under
bagsæderne. En egenskab, som i øvrigt underbygges
af, at benyttes stationcarkapaciteten på 437 liter
bag bagsæderne, får man en endnu mere velkørende bil
ud af det - underbygget også af den avancerede
multilink baghjulsophængning.
Den forholdsmæssigt større
vægt giver i sig selv rolig kørsel og resultatet er
en yderst komfortabel og velkørende bil, hvor det
lave støjniveau sætter prikken over i’et. Se
on-board-videoen her på siden, husk at tilslutte
lyden og fornem selv, hvor lydløs den er.
God trækkraft
Drivlinen bestå af en
105-hestes 1,6 liters benzinmotor uden turbolader,
en 60,5-hestes elmotor og en 6-trins DCT gearkasse.
Systemeffekten er 141 hestekræfter og kombinationen
af den momentstærke elmotor (170 Nm) og
benzinmotoren (147 Nm) giver god trækvillighed
(system-moment: 265 Nm). Af samme grund må man også
trække en anhænger på 1300 kg – det er ret unikt for
en semi-elektrisk bil.
Drivlinen kan indstilles på
forskellig måde, som det også er illustreret i
videoen. Man kan vælge, at køre på elektricitet
alene (WLTP-rækkevidde: 57 km), man kan gemme
strømmen til senere og også lade drivlinen arbejde
som en selvopladende hybrid. Men man kan ikke, som
hos nogle af kollegerne, oplade batteriet ved hjælp
af benzinmotoren til det på ny er fyldt op.
Strømmen kan gemmes
Det er dog ikke det store
problem i Danmark, fordi man kan gemme strømmen. Man
skal dog være opmærksom på, at batteri-standen på
100 procent ikke kan fastholdes, men kun på omkring
80 procent, hvilket antagelig direkte har at gøre
med, at der skal bruges uhørt meget energi på at
fylde et litium-ion batteri de sidste cirka 80
procent op. Under kørslen forbruger
hybridteknologien strøm for at reducere
benzinforbruget og omkring 19 km/l eller længere i
hybrid-indstillingen er udmærket. Og følger man WLTP
kørselsmønstret er det officielle tal 76,9 km/l.
Forklaringen er i øvrigt, at
når strøm gemmes på batteriet, betyder det ikke, at
der ikke forbruges strøm overhovedet, men alene, at
der regenereres så meget, at niveauet holdes
konstant. Og netop de omkring 80 procent er grænsen
for om der ikke skabes energi nok via regenerering
til at presse strømniveauet helt op på 100 procent.
I de biler, hvor
forbrændingsmotoren kan oplade batteriet, er
benzinforbruget også uforholdsmæssigt stort, når det
oplader batteriet, også under de 80 procent – og det
er i strid med plug-in hybridbilens idé: At man skal
køre mest muligt på elektricitet, tappet fra en
stikkontakt og helst bæredygtigt produceret (fx
vindmøller eller solceller). Man belaster med andre
ord miljøet urimelig meget ved at oplade batteriet
vha. benzinmotoren og det var jo ikke lige præcis
tanken.
Højt udstyrsniveau
Den prøvekørte Ceed SW besad
det attraktive Upgrade udstyr, som er en overbygning
af prestige niveauet, og listeprisen er da 280.000
kroner. Upgrade overbygningen inkluderer mørktonede
sideruder bag, elektrisk bagklap, 40/20/40
splitbagsæde og dellæder.
Prestige niveauet består
bl.a. af 16” alufælge (testbilen havde 17” hjul),
Fuld LED, adaptiv fartpilot, bakkamera, 2-zone
klimaanlæg, nøglefri betjening, ratvarme, sædevarme,
aktiv vognbaneassistent, 8” touch-skærm (10,25”
skærm i den prøvekørte bil – en del af den såkaldte
plus-pakke), automatisk nødbremse med
fodgængergenkendelse osv.
|